Villkor
Artikel 1: Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller för alla avtal som har
ingått/kan ingås med TravelGroep BV. FotbollsTravel.se är ett handelsnamn som tillhör TravelGroep BV.
TravelGroep BV: s uppgifter är:
TravelGroep BV, handlare under namnet
FotbollsTravel.se
John M. Keynesplein 12-46
1066EP Amsterdam, Nederländerna
Tel: 010 884 88 22 (mån-fre, kl. 09:00-17:00)
e-post: [email protected]
Artikel 2: Avtal
2,1 Avtalet ingås då resenären accepterar ett erbjudande från
FotbollsTravel.se. Resenären accepterar då erbjudandet elektroniskt (via bokningsmodul på
webbplatsen/hemsidan), men det kan också göras skriftligen eller per telefon.
2,2 Vänligen
kontrollera och var säker på att du ger FotbollsTravel.se dina fullständiga och korrekta upplysningar
när du accepterar ett erbjudande. FotbollsTravel.se utgår nämligen ifrån att den avsedda informationen
är korrekt! Om en reservation måste ändras för att du har gett felaktiga eller ofullständiga uppgifter,
måste du betala alla kostnader i samband med denna korrigering.
2,3 Efter en överenskommelse har
nåtts, får du antingen en skriftlig eller elektroniskt (via e-post) bekräftelse av avtalet. Du måste
kontrollera att denna bekräftelse inte innehåller fel och detta måste göras omedelbart efter att du fått
det. Kontroller måste innehålla datum, match tid och din personliga information. Om informationen i
certifikatet inte är korrekt, måste du omedelbart ta (senast inom 24 timmar) kontakt med
FotbollsTravel.se. Ändringar av flygtider eller namninformation leder ofta till merkostnader, även om
ändringar görs inom 24 timmar. FotbollsTravel.se ansvarar inte för eventuella förluster eller kostnader
som uppkommer om det senare visar sig att informationen var felaktig. Du kommer att vara ansvarig för
alla kostnader som uppstår på grund av att du har lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter.
2,4
FotbollsTravel.se ingår i avtal på villkor att vi verkligen kan reservera de bokade delarna till resan.
Inom denna ram förbehåller FotbollsTravels.se sig rätten att säga upp avtalet till en (1) dag efter det
vi fått den avtalade betalningen. I sådana fall kommer FotbollsTravel.se att återbetala betalningen inom
fem (5) dagar efter att vi får den.
2,5 FotbollsTravel.se debiterar aldrig kunden för betalning av
förändrade transportkostnader/avgifter eller andra kostnader/avgifter (moms, flyg- eller turistskatter
samt bränsletillägg). Summan för resan du har bokat kommer därför inte att ändras efter bokningen har
avslutats.
2,6 Uppenbara fel och misstag (särskilt uppgifter som resenären omedelbart måste inse vara
ett misstag eller fel) i informationen eller avtalet som FotbollsTravel.se och deras leverantörer har
uppgett (på hemsidan eller någon annanstans) eller som har rapporterats av FotbollsTravel.se eller deras
leverantörer är inte bindande för FotbollsTravel.se. FotbollsTravel.se frånsäger sig allt ansvar för
innehållet. FotbollsTravel.se förbehåller sig också rätten att korrigera uppenbara felaktiga
erbjudanden.
Artikel 3: Betalning
Betalningen måsta ha kommit in på FotbollsTravel.se ’s konto vid
den angivna tidpunkten. Om du har bokat resan och gjort en delbetalning kommer vi att skicka dig, sex
(6) veckor innan avresa, en påminnelse av den resterande betalningen. Det är först efter att du inte har
svarat på den tredje påminnelse om att förfallodagen betraktas som slutgiltigt och bestämt: om du inte
har betalat i tid (dvs efter den tredje påminnelsen och 4 veckor före avresa) betraktas du som försumlig
och i så fall blir du tvungen att betala alla räntor och alla andra kostnader som FotbollsTravel.se fått
betala att för din försumlighet (t.ex. i samband med att FotbollsTravel.se fått betala sina leverantörer
och de kostnader som är förknippade med att kräva en betalning).
Artikel 4: Ändringar
4,1 FotbollsTravel.se ansvarar inte om du av någon anledning, inte kan delta i resan och/eller inte vill (inte kan) delta i de bokade evenemang/match (er) och FotbollsTravel.se är inte heller ansvarig för skador som kan inträffa som ett resultat av detta. FotbollsTravel.se ser alltid till att finna ett lämpligt och passande reseschema, vilket gör det hela praktiskt att delta i en match. FotbollsTravel.se ser alltså till att resans del är anpassad för matchen. Det är dock ditt ansvar att se till att du verkligen kommer i tid till matchen. Det är också ditt ansvar att placera dina matchbiljetter på en säker plats efter det du fått dem av receptionen på ditt hotell. Förlorade matchbiljetter (tappade, stulna, försvunna av vilken som helst anledning) efter det du accepterat dem, kommer inte att ersättas.
4,2a Om du inte har möjlighet att delta i resan och/eller i det bokade evenemanget/ matchen för en anledning som inte är ditt eget fel; till exempel på grund av en försening eller om din flygning ställs in, om matchen avbryts/flyttas eller på grund av att matchtiden har ändrats på ett sätt som du inte fann ut i tid, kommer FotbollsTravel.se så långt som möjligt hjälpa dig att lösa detta, men vi är inte ansvariga för kostnaden av detta. OBS! Dessa är situationer som uppstått efter den första resdagen börjats.
4,2b Om en match skjuts upp hjälper FotbollsTravel.se dig att omboka flygningen och/ eller leta efter ett alternativ till matchen. Ytterligare hotellkostnader för extra nätter kan dock bli nödvändiga i samband med detta och det betalar du själv för och på egen risk. FotbollsTravel.se kommer att ansvara för ombokningen av flyg, hotell (om ingen förlängning behövs) och matchbiljetter. Resan justeras endast om matchtid ändrats väsentligt. Alltså att den inte längre passar in i ditt nuvarande reseschema. FotbollsTravel.se arbetar utefter att den minsta tid mellan den tidtabellsenliga ankomsttiden och matchstart är 2 ½ timme. FotbollsTravel.se kommer att ändra flygningen (utresa eller hemresa) om det är nödvändigt i förbindelse med matchens tider. Vi hänvisar till vår Matchskyddsgaranti för de exakta villkoren för förändringar i förbindelse till matcherna.
4,3 FotbollsTravel.se har befogenhet att ändra avtalet om väsentliga punkter på grund av viktiga omständigheter och du kommer att meddelas om detta. Dessutom har FotbollsTravel.se befogenhet att ändra avtalet på grund av de viktiga omständigheter som du snabbt kommer att underrättas om, även om det kan orsaka besvär för dig. Det handlar bland annat, men inte uteslutande, om mindre justeringar i flygtider.
4,4 Fotbollstravel.se kan behöva göra ändringar av din bokade resa. Detta kan till exempel göras för att säkerställa att ditt hotell inte är överbokat för datumen för din vistelse, eller för att säkerställa att du inte missar matchen på grund av ändrade flygningar eller avspark. I allmänhet kan följande ändringar inträffa:
- Hotell: i sällsynta fall kan det hända att ett hotell kommer att bli överbokat. I det här fallet kommer vi att hitta ett alternativ tillsammans med dig". Vi kommer alltid att försöka erbjuda ett liknande hotell. Du kommer alltid att informeras om sådana ändringar före avresan. De är inte förhandlingsbara.
- Flyg: avgångstider för flyg kan förändras bortom vår kontroll. Om en förändring av flygtider, som sannolikt inte kommer att hända, inte överstiger 4 timmar, är du skyldig att acceptera det. Om avgångstiden är mer än 4 timmar tidigare eller senare än du ursprungligen bokade, kommer vi att försöka hitta ett alternativ tillsammans med dig. Vi kommer att informera dig om eventuella ändringar av din resa före din avresa.
- Biljetter: vi kanske kan uppgradera inträdesbiljetterna till en match. Ibland är ett uppgraderat erbjudande det enda tillgängliga alternativet. I ett sådant fall måste du acceptera erbjudandet, men naturligtvis kommer vi att informera dig i förväg innan avspark.
Artikel 5: Ändra Deltagare
5,1 Om du inte kan delta i resan, så kan en annan person
delta i resan istället för dig, på de villkor som anges i punkt 2.
5,2 Villkor för att ändra
deltagare är: a) den andra personen uppfyller de villkor som gäller för resan/matchen, b) en begäran om
detta skall överlämnas senast 7 dagar före avresa eller åtminstone så tidigt att alla nödvändiga
handlingar och formaliteter för att ändra deltagare kan utföras, c) villkoren från FotbollsTravel.se ’ s
leverantör (er) inte motsätter en ändring av deltagare, och d) att du/den andra personen betalar
samtliga kostnader som en ändring av deltagare kan medföra.
Artikel 6: Resemeddelanden och resehandlingar
6,1 Senast 14 dagar före avresa får du
de resehandlingar du behöver från FotbollsTravel.se, inklusive (i förekommande fall) din hotellbokning
och flyginformation/biljetter. Matchbiljetter hämtas upp på ditt hotell. Det är biljetter till
hemmalagets avdelning på stadion/arenan. Ta hänsyn till detta, och notera att det inte är tillåtet att
bära motståndarlagets färger under matchen. Om du inte har fått dina resehandlingar upp till 10 dagar
före avresa ska du kontakta FotbollsTravel.se.
6,2 Omedelbart efter att du har fått resehandlingar
från FotbollsTravel.se är du skyldig att noggrant granska de handlingar så de inte innehåller fel. Om
resehandlingar är felaktiga, ska du kontakta FotbollsTravel.se direkt. FotbollsTravel.se ansvarar inte
för eventuella skador eller kostnader om det senare visar sig att resehandlingarna var felaktig. Om du
har lämnat oriktiga eller ofullständiga uppgifter, måste du täcka alla kostnader i samband med ändringar
av resehandlingarna.
6,3 Du är själv ansvarig för att du har rätta och giltiga resehandlingar såsom
ett giltigt pass/ID-kort, visum och eventuella försäkringar om din hälsa. Du måste själv hämta
information från de ansvariga myndigheterna. FotbollsTravel.se ansvarar inte för eventuella skador eller
kostnader som uppstår om du inte har rätta och giltiga resehandlingar.
6,4 FotbollsTravel.se uppmanar
dig att köpa rese-och avbeställningsskydd. Vänligen kontakta oss för att få reda på lämpliga rese-och
avbeställningsskydd för ditt evenemang.
Artikel 7: Ansvar och force majeure
7,1 FotbollsTravel.se åtar sig att utföra avtalet
i enlighet med de förväntningar som du rimligen kan ha på grundval i avtalet. Du kommer att vara
ansvarig för att följa alla FotbollsTravels.se ’s instruktioner, rekommendationer, anvisningar och
allmänna villkor (eller bokningsvillkor) och även instruktioner, anvisningar och allmänna villkor som
bestäms av de assistenterna och leverantörer vi arbetar med.
7,2 FotbollsTravel.se avsäger sig allt
ansvar för alla eventuella skadeståndsanspråk av något slag om:
A) brist inte kan åläggas oss, och
inte heller den person som vi anlitade för att verkställa avtalet om:
- Bristen är ditt eget fel,
eller
- Frånvaro inte kunde förutses eller inte kunde avhjälpas och är en tredjepartsansvarig som
inte var inblandad i leveransen av tjänster som en del av resan, eller om
- Frånvaro på grund av en
händelse som FotbollsTravel.se eller den person vi anlitade för att verkställa avtalet med inte kunde
förutse eller åtgärda, eller om
- Frånvaro på grund av force majeure, det är onormal eller
oförutsebara omständigheter oberoende av den person som åberopar dem, och vars konsekvenser inte kan
undvikas trots alla försiktighetsåtgärder,
B) Du hade kunnat få ersättning för skadan via en
försäkring, t ex en reseförsäkring, ett avbeställningsskydd eller en sjukförsäkring eller om du på annat
sätt har fått ersättning redan.
C) och om ett föredrag eller en lag begränsar eller utesluter ansvar.
7,3 Oavsett ovanstående punkter i denna artikel, så begränsas FotbollsTravel.se ’s ansvar för andra
skador än den som orsakas av dödsfall, personskada eller förlust av njutning av resa till maximalt tre
(3) gånger resans summa. FotbollsTravel.se ’s ansvar för förlust av njutning av resa/skadestånd för
sveda och värk är begränsad till högst en (1) gång resans summa.
Artikel 8: Klagomål
8,1 FotbollsTravel.se gör sitt allra bästa för att din resa ska
vara så bra som möjligt, men trots detta kan det uppstå problem. Om du vid någon tidpunkt skulle ha
osannolikheten att ha ett klagomål eller om du stöter på ett problem, så ska du omedelbart anmäla detta
till FotbollsTravel.se via larmnumret och sedan bekräfta detta skriftligen (via e-post eller brev) till
FotbollsTravel.se. Detta meddelande måste ge FotbollsTravel.se möjlighet att lösa problemet, omedelbart
och på plats om möjligt.
8,2 Klagomål som uppstår under resan och inte, eller inte omedelbart har
(bevisligen) rapporterats i enlighet med artikel 9,1 kommer inte att tas upp till behandling vid
hemkomst. Om ditt klagomål under resan (som har rapporterats i tid) inte löses på ett tillfredsställande
sätt, måste du inom 30 dagar efter att ha återvänt hem, meddela detta via e-post
([email protected]) eller skriva till FotbollsTravel.se. Om du inte gör detta kommer ditt klagomål
inte tas upp till behandling och därmed bortfaller också dina potentiella rättigheter. Om du snabbt
skickar in ditt klagomål kommer FotbollsTravel.se svara på klagomålet inom en tidsram på högst 10 dagar.
Detta görs via e-post eller brev. Om så önskas, kan klagomålet också skickas till Thuiswinkelorganisatie
(den nederländska organisationen för försäljning på hemsidor). FotbollsTravel.se är medlem i denna
oberoende organisation och mot betalning av en avgift, kan Thuiswinkelorganisatie ta ditt klagomål till
behandling.
Artikel 9: Tvister
Nederländsk lag gäller för alla tvister som kan uppstå mellan dig
och FotbollsTravel.se. Tvister, åtal kan endast väckas vid nederländsk domstol. Om du inte bor i Holland
kan du också hänvisa en tvist/åtal i en utländsk domstol. Dessutom kan du även använda tvist-regler som
Thuiswinkelorganisatie erbjuder. För mer information om dessa villkor hänvisar vi till Thuiswinkel.org.
Alla krav förfaller ett (1) år efter resan har avslutats, eller om resan inte sker, ett (1) år efter den
ursprungliga avresedagen.
Vad gör vi med din personliga information (sekretesspolicy)
För att du
ska kunna ingå ett avtal, göra en bokning med oss på FotbollsTravel.se behöver vi följande
information:
• Namn
• Adress
• Telefon
• E-postadress
Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig.
Personlig information som registrerats hos FotbollsTravel.se bevaras i fem år, därefter raderas uppgifterna.
När vi samlar in personlig information via vår hemsida, skriver vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, så uppmärksamma att du informeras om exakt vilken information som samlas in och varför.
Direktören för FotbollsTravel.se har tillgång till informationen om dig.
Dataansvarig på FotbollsTravel.se är Reinier Linthorst Homan
Vi sparar inte kunduppgifter krypterat.
Vi sänder inte kunduppgifter krypterat.
Upplysningar som lämnats till FotbollsTravel.se överförs eller säljs inte på något sätt till tredje part och vi registrerar ingen känslig personlig information.
Som registrerad hos FotballsTravel.se har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har också rätt att granska de uppgifter som registrerats om dig. Du har dessa rättigheter enligt personuppgiftslagen och frågor i detta avseende bör skickas till FotbollsTravel.se via e-post [email protected]
Cookies
På FotbollsTravel.se använder vi cookies för att optimera webbplatsen och
dess funktioner, vilket gör ditt besök så enkelt som möjligt för dig.
Du kan alltid ta bort cookies från din dator, hur du gör beror på din webbläsare.
Loggstatistik
Vi använder en loggstatistik om FotballsTravel.se vilket innebär att
ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare vi har,
var de kommer ifrån och var på hemsidan de lämnade osv.
Loggstatistik används endast i syfte att
optimera FotbollsTravel.se
Artikel 10: Avbokning
Du kan be om en avbokning av din bokning via e-post. Vi kan
avbryta din resa, men vi ersätter inte någon komponent som redan är bokad och ej återbetalningsbar.
Dessutom tar vi ut en 10% avbokningsavgift av det totala beloppet för din bokning. Detta är för att
täcka den tid och ansträngning som spenderas på avbokning av din bokning.
Om du har en avbokning/reseförsäkring kan du alltid kontakta ditt försäkringsbolag för att be om
ersättning.
Artikel 11: Misstag i resenärens personuppgifter
Namn, titel och födelsedatum som du
har fyllt i under din bokning måste matcha ID/pass som du kommer att använda när du reser. Om du gjort
ett misstag, vänligen kontakta oss så snart som möjligt eftersom vi måste kontakta flygbolaget, hotellet
och ibland matcha biljettleverantör för att göra ändringarna. För denna tjänst tar vi ut en €30 avgift
och eventuella extra kostnader (vanligtvis debiteras detta endast av flygbolaget).
Artikel 12: Rabattkoder/Presentkort/Voucher
Du kan lösa in rabattkoder, presentkort eller kupong i slutet av bokningsprocessen i fältet 'rabattkod'. Endast en rabattkod per bokning kan tillämpas. Det är inte möjligt att kombinera flera koder i samma bokning.
Artikel 13: flexibla villkor avseende Covid-19
Alla våra resor omfattas av SGR-styrelsen (ekonomiskt skydd för personer som har köpt paketresor).
Dessutom erbjuder vi också en pengarna-tillbaka-garanti för resor där matchen har avbrutits/spelats
bakom stängda dörrar eller där destinationslandet har stängt sina gränser. Om något av dessa villkor
gäller kommer vi att avboka din resa och utfärda en återbetalning inom 30 dagar.
Pengarna-tillbaka-garantin på resor gäller inte:
Om lokala, restriktiva åtgärder tillämpas eller införs, såsom bär ansiktsmasker, utegångsförbud eller
stängning av, till exempel, catering så länge att det faktiska genomförandet av resan är inte
omöjligt.
Pengarna tillbaka-garantin gäller inte för matcher för vilka datumen har flyttats men endast om
evenemanget avbryts eller spelas bakom stängda dörrar.
Bokaren själv (på eget initiativ) vill avbryta. Våra vanliga regler och villkor gäller vid denna punkt
(Artikel 10)
Pengarna tillbaka garanti gäller inte om resan annulleras eftersom (en resenär från) resegruppen inte
kan/kommer inte att delta(helt eller delvis) i den bokade resan på grund av en covid-19 relaterade skäl
som ligger inom den personliga risken för resenären (s).
Pengarna tillbaka-garantin täcker inte om matchen fortfarande är planerad att äga rum med åskådare i
närvaro och destinationslandet är säkert för resor. Om ditt avreseland förbjuds att resa till det
landet, är det ditt ansvar att täcka dig själv med reseförsäkring. Av denna anledning, rekommenderas
starkt att du köper helt omfattande reseförsäkring.
Bokaren är alltid ansvarig för att bekanta sig med alla nuvarande COVID-19 krav som ställs av både
avgångslandet och ankomstlandet. Du måste ha rätt resehandlingar och följa de åtgärder som införts i
varje land. Håll alltid ett öga på statens/lokala kommunens hemsida för den nuvarande statusen. Om
resenären inte har rätt resehandlingar och/eller inte uppfyller de krav som fastställts av avgångs-och
ankomstländerna, är resenären ansvarig för alla kostnader som uppstår till följd av detta. I så fall har
resenären inte rätt till återbetalning av inköpsbeloppet.
Om du är skyldig att sitta i karantän är det ditt ansvar att se till att antalet dagar på din resa
täcker detta. Underlåtenhet att göra det berättigar dig inte till återbetalning enligt denna
garanti.
Sammanfattningsvis och för tydlighetens skull ersätter pengarna tillbaka-garantin inte avbokning och /
eller reseförsäkring.